Dupa 3 ani de inregistrari, Cedry2k a lansat in decembrie 2009 al doilea album de studio, pe numele sau "Poezie balistica". Un album care marcheaza "trecerea" la o etapa superioara din viata sa artistica: maturizarea.
Contradictoriu si complex, cu multe nuante si revizuiri conceptuale, noul album a dezamagit un anumit segment de ascultatori cu „ochelari de cal” care au ramas suspendati undeva in lupta comercial/underground a inceputului de mileniu. Cedry2k nu s-a compromis si nici nu s-a vandut, dealtfel nici nu avea cum avand in vedere ca albumul a fost lansat in aceeasi maniera ca si primul - independent in cadrul labelului Facem Records, ci doar si-a reactualizat temele in conformitate cu viata sa actuala. Dimpotriva, consecventa si sinceritatea sunt dovezile clare ale faptului ca, asa cum spune si artistul pe una dintre piese, nu avem de-a face cu un alt Cedry2k.
Inca de pe prima piesa de pe album, MC-ul vrea sa reaminteasca publicului nivelul sau artistic actual si evolutia, saltul facut de la albumul precedent Alchimia veninului la Poezie balistica. Pe Balboa, definitia propriului alter ego liric alterneaza cu atacuri la adresa „gusterilor” care urmaresc succesul imediat in fata ascultatorilor putin pretentiosi. Stadardele ridicate, migala si selectivitatea sunt criteriile dupa care se ghideaza Cedry2k, criterii care ii vor transforma munca intr-o "opera magistrala ca IMGB-Pipera" - "Regizez filme in stil Stanley Kubrick/ Scriu frumos dar nu pudic/ Scriu mult dar nu public". Viata de strada este portretizata fara dramatism si lamentatii pe Berceni Progresu. Adaptarea la mediu este singura solutie "dincolo de City Mall", egoismul, duritatea si stapanirea de sine fiind atributele esentiale pentru supravietuire. Intr-un astfel de context deviant trebuie sa respecti reguli la fel de deviante. ("E Berceni Progresu’/ Timpul trece dar nu ia deloc cu el stresul/ E contextul care iti cere sa inveti cat mai repede sa te doara in pula de restul").
Cedry2k isi revizuie crezurile pe Bum Bum si renunta la etichete simpliste precum muzica underground, definindu-si stilul ca pe un mestesug facut cu mult profesionalism: "Eu doar va dau bucati din mine/ Si de fiecare data caut sa le pun pe cel mai marfa sound". In continuare, autorul albumului "Alchimia Veninului" ataca forumurile de socializare pe care le vede ca pe niste medii sterile in care forta anonimitatii ii impinge pe ascultatori sa exprime pareri pe care nu le-ar emite intr-o discutie din viata reala. Reactia sa pare normala, avand in vedere ca hiphop-ul a fost proiectat inca de la inceputurile sale ca o forma de redare a realitatii dure, necosmetizate. Astfel, hip-hop-ul isi pierde substanta prin transgresarea intr-un mediu virtual in care versatilitatea si opinia neasumata sunt regulile de baza: "Dar nu o sa te bat pentru ca tu nu esti nici tare in gura/ Tu esti tare doar tare in degete cand bati in tastatura", "Asa zisi gangsta-rap distrusi/ Daca ii deloghezi de la net se vaita ca nu suntem veritabili". O noua fateta a vietii urbane este prezentata pe Cancer, piesa in care impreuna cu Axes si Aforic vorbeste despre suprastimulare senzoriala si falsitate ("Rasaritul e acum inlocuit de neoane puternice"), relatii superificiale intre oameni. ("Cate zeci de sambete nu le petreci/ Cu suflete seci ce se ascund dupa zambete reci?"), evolutii umane contradictorii ("Mai nou drogatii sunt fostii copii cu medii mari/ Ii vezi in bar vorbind de gen/ Dar de fapt vrei nu vrei ii ai"), pericolele orasului si lucrurile pe care le inveti intr-un astfel de spatiu ("Comentezi si te aventurezi/ Pregateste-te sa decartezi" "Strange tare din dinti si nu mai plange/ Acum stie toata lumea ca ai strada in sange").
Pentru Cedry2k a trecut timpul muzicii facute benevol, din pura placere, odata cu varsta cresc si responsabilitatile si nevoile. Atat el cat si Nimeni Altu’ fac hip hop de cea mai inalta calitate si vor sa fie remunerati in concordanta cu munca depusa, pe Contra cost ("Ca ti se pare gustos ce gatesc/ Dar esti un hot si nu vrei sa platesti dupa ce halesti"). Independenta creativa inseamna lipsa unui contract banos cu o casa de discuri, asa ca atacul celor doi se indreapta impotriva ascultatorilor care pirateaza albumele, singurii care pot sustine un artist intr-o astfel de relatie economica. Relatia este una de reciprocitate si incredere intre parteneri ("Oi fi eu omenos/ Dar sunt un om zelos/ Daca semnam un contract tine cont ca-i oneros").
Spiritualitatea, cunoasterea si sensul vietii sunt teme "disecate" in profunzime pe Linii subtiri si Idealuri, operatie la care isi aduc aportul Bitza si Raku, primul pozitionand omul in zona dualismului bine-rau/ infern-paradis/ interior-exterior, iar al doilea vorbind cu modestie si smerenie religioasa despre conditia umana. Coruptia clasei politice, paralizia in care se afla structurile statului si controlul asupra populatiei sunt analizate pe Noi vs ei ("Cacanarii astia fac legi in scopuri private", "Si nu toti dar marea majoritate sunt o suma de minoritati/ Cu mentalitati ghidate de prejudecati/ Scindate de autoritati sa poata fi controlate"), singura solutie vazuta de Cedry2k pentru problemele sociale de astazi fiind revolutia violenta, totala: „Si tu stii ca trebuie sa ne suim in tancuri/ Sa starpim politicieni ce-s porci in fracuri”.
Ore de varf pare o continuare a piesei "Capcanele Timpului" de pe albumul precedent al artistului, stilul profund confesiv reveland tristetea capatata in urma unor experiente tragice sau diferitele probleme care il macina pe omul din spatele numelui: "Am avut tovarasi care au suferit ca niste caini/ Si in 2002 satui de nevoi/ Au plecat dintre noi/ Cu seringi infipte-n maini", "Ma intreb cu groaza/ Cati ani trebuie sa tragi ca sa faci bani sa-ti faci casa".
Pe Reptilieni si Picatura chinezeasca artistul semnat la Facem Records ne serveste cu o portie bine condimentata de ego-rap, iar pe Romaneste, impreuna cu Cabron si Maximilian realizeaza o caracterizare usor comica a romanului de rand, mediu ("Romanul nostru bea ciubucul fiind sotto ca duminica asta castiga la loto", "E la noi la bloc administrator/ Cand te intalnesti cu el filosofeaza mai ceva ca Platon"). Stilul confesiv si conditia artistului din ziua de azi revin pe Tot ce am, piesa facuta in colaborare cu Puya si Cabron, iar tema mortii isi "arata dintii" pe singura colaborare cu C.T.C de pe acest album, Ultima ora, piesa conceputa ca un testament liric comun.
Unu’ din multime capata valente narative atunci cand Cedry2k, Carbon si K-Gula prezinta evolutia pe care o parcurge un om in drumul sau spre compromiterea totala, un drum pe care esti fortat sa-l parcurgi din cauza imprejurarilor si la sfarsitul caruia ai sanse mari sa dai rateu.
Vise zdrobite sunt efecte ale iresponsabilitatii si lacomiei umane, impotriva careia trebuie sa reactionam cu toate mijloacele disponibile dincolo de regulile impuse de elitele conducatoare ("Macar acum da-le-n sloboz de defrisari/ acest mic Paris e un iad de noxe fonice si chimice", "Fii pregatit deci de zile toride/ In care mafii bine cladite/ Incep asa-zise sfinte conflicte/ Extrem de bine platite", "Vrem revolutie culturala/ Ti-au spus ca esti mic/ Sparge bariera asta mentala!"). Pe Zile nefaste, Cedry2k vorbeste despre lupta umana de zi cu zi care cere implicare totala, de la conflictele interioare pana la ciocnirile cu limitarile biologice si structurile statului: Ingropat in facturi/ Suferind atacuri vasculare sau de alte facturi", "Ajungi sa ignori si un risc major/ Te bagi in orice cacat ca un vidanjor!")
Invitat acum ceva vreme la una dintre memorabilele editii ale emisiunii radio ProFM's COOL, Cedry2k isi caracteriza atunci propriul album, pe care urma sa-l lanseze in luna decembrie a anului trecut dupa aproape trei ani de inregistrari, ca unul „de maturizare” lirica. De abia dupa un deceniu in care a lansat materiale importante pentru hiphop-ul romanesc Cedry2k a putut sa vorbeasca despre o evolutie completa si despre o lirica cu adevarat valoroasa. Cu acest pragmatism critic pe care putini oameni sunt in stare sa il practice, Cedry2k a reusit sa lanseze unul dintre cele mai bune albume ale anului 2009 si poate cel mai complet album, din punct de vedere conceptual, din ultimii ani: Poezie balistica.
Recenzie:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu